Wednesday, August 3, 2011

Terkenang Puasa Dulu-Dulu

Terkennag puasa zaman dulu mama mama kanak2 lagi dalam tahun 80an...korang ada tak pengalaman ni. Mama ni kan asal dari kampung di selatan tanah air. Duduk kat kgyang agak jauh dari bandar, hanya ada sebuah pekan kecil.

Walaupun Mama ni kira anak bungsu dari 9 beradik, tapi mama sempat merasa kesusahan kehidupan waktu tu. Tapi bila fikirkan balik banyak nostalgia tul. Jom kita layan balik nostalgia zaman dulu2 yang mungkin dah tak ada zaman sekarang ni

  • tunggu pengumuman puasa denga penuh suspen, dari TV hitam putih yang bak almari baju tu...
  • sehari sebelum puasa, arwah Abah akan ke pekan PS beli keperluan..antara yang wajib dia beli telur masin, ikan masin, tauhu kering@fucuk, kentang dan suhun
  • Kat kg dulu biasaya arwah Mak akan kejutkan kami makan zahur awal..kul 4 dah makan dah...lepas tu sambung tidur balik
  • dulu jiran tetangga dekat...so kalau kita dah bangun dan tengok rumah jiran tu gelap lagi..maka...hahahahah akan menjeritlah sekuat hati " sahur......sahurrrrrrrrrr.....sahurrrrrrrrrrrr" tak pun Abah akan ke surau dan bunyikan benduk@kentong
  • waktu tu tak ramai orang tak ada peti ais..so bila nak minum air sejuk, kena beli air batu yang dialut dgn habuk kayu...lepas tu buat airbatu dalam bekas sejuk. seketul air batu tu 20 sen aje. tu tugas mama ler gi beli air batu kat kedai. Seingat Mama kat rumah Mama hanya ada peti ais masa mama berumur 8 tahun kalau tak silap
  • Masa tu tak ada bazar Ramadhan...so jangan harap lah nak beli kuih dan lauk pauk...semua kena masak sendiri
  • rancangan TV yang popular zaman tu kan waktu bulan puasa "Rumah Kedai" lakonan Kartina Aziz...ngan citer Arab
  • abah jadi imam kat kg. so selalunya abah tak berbuka di rumah. surau tu kat depan rumah kami jer..so Abah akan bawak air satu botol ngan uah kurma...lepas tu dia yang akan melaungkan Azan untuk menandakan waktu buka puasa. lepas solat maghrib di abalik rumah sekejap...lepas tu sambung isyak dan terawikh
  • Kalau bulan puasa halaman rumah mama meriah...seba ramai orang ke surau berterawkih...budak2 yang ngelat nak sembahyang tu main2 ler kat depan rumah...
  • Masuk pertengahan ramadhan Mak akan jemuar tepung dan gula..untuk buat kuih. Masa ni best sangat..kalau tengok jiran dah jemur tepung dan mak tak buat lagi..siuk tanya...padahal masa tu agaknya Mak tak ada duit lagi kot...kesiannya emak & abah
  • suka sangat minum air cendol yang mak buat sendiri
  • kuih paling populer "Buah Melaka". hehehhe kerana kuih ni ler Mama ngan Mummy Gee pernah kena marah ngan Abah, sebab tersilap guna tepung beras masa buat kuih ni..lepas tu dia tak timbul2...dan keras kematu...so kami buang bawah pokok pisang...sekali Abah round2 keliling rumah ternampak kami buang...fuhhhhh ken leter tu..."membuzir" kata dia...hehehhehe
  • dekat2 nak raya ada pulak acara "munjung". korang tau tak munjung ni apa...kalau true Johorian mesti tau kan..hahahha masa ni best sungguh...time tu siap dah booking ngan Mak, boleh tak kalau tak nak puasa..hehehhe...menu wajib...ayam masak kicap tu...
  • satu2nya abang Mama , Yin , akan cari buluh untuk buat meriam...tapi kan selalu meriam dia tak berbunyi kuat dan berdentum....so selalu ler dia kena kutuk ngan kawan2 bujang dia...hehehhe yelah kami ni adik beradik semua pompuan, dialah sorang lelaki...mana ada geng nak cari buluh meriam tu. Yang Mama ingat bila dah letak karbait...kemain dia akan suruh kami lari jauh2 sementara dia cucuh api...sekali bunyi dia cuma
  • "Bulb....blub....blub...hehehhehehe, tak boleh lawan ngan jiran Mama tu..si Jelan
  • Lepas Isyak bertadarus ramai2 kat surau...tapi selalu bila sempai hujung tu kan tinggal abah ngan bilal jer
  • seminggu nak raya, sibuk cari kayu nak buat pacak pelita..berlawan bentuk pelita tu....tapi bab tu kami kurang kretip...nak bagi kretip..kg2 bersebelahan mama ler.siap bercorak2 pelita dia
  • sampai sekarang kan mama masih ingat dah terbayang "dulang pink ada gambar buah2" kat surau yang digunakan untuk isi moreh..selalu abah bawak balik moreh...tapi lama2 tak de orang nak makan. kat kg siap ada jadual bawak moreh@jaburan ke surau...
  • rasanya lauk paling sedap masa tu kalau bersahur adalah kari telur ngan telur mata masak kicap. masa tu makan telur pun rasa cam mewah tu...hhehe..so selalu untuk sahur mak masak ler sedap sikti sebab nak bagi kitaorang bersemangat nak sahur
  • zaman tu tak ada pun puasa dapau upah duit..semua tau sendiri...bila cukup umur puasa...tak de upah2 pun
  • mama pernah sekali tipu puasa...lepas tu masa mandi minum air paip..hahaha tapi sekali itu aje tau..masa tu darjah 1 kot..sebab penat dan panas sangat..balik sekolah jalan kaki..
  • apa erk...masakan paling best time buka..rasanya biasa2 aje kot...tapi kami jarang membazir..semua makanan habis dimakan, tak ada membazir cam sekarang...yelah sekarang ni kan macam2 pilihan makanan...dah masak kat rumah..gi bazar ramadhan lagi...
  • bila nak makan ayam, abah akan sembelih ayam kampung, tapi siksanya nak menyembelih ayam kampung ni. Jenuh ler abah buat perangkap dari pagi..mula tabur jagung makanan ayam..lepas tu baut jerat guna tali..so bila ayam tu kana jagung kaki dia akan masuk jerat dan abah akan tarik kaki tu....lagi satu kaedah...kalau dah geram sangat ler tak dapat2...hehehhe abah kejar jer ayam tu keliling rumah so dengan kitaorang sekali akan dikerah kejar ayam tu..heheheh klau tak dapat gak..kenalah tunggu malam..hehehhe yang ini tugas kekanda mama ler..Yin..masuk reban ayam...hahahha tangkap dan terus sembelih. Tragedi masuk dalam reban ni selalu terjadi kalau hari Raya mengejut...maksudnya kalau anak bulan kelihatan...so malam2 buat tangkap ayam...
heh banyak lagilah nostalgia....sedih pulak lama2 mama tulis ni..hah kalau korang ada idea dan ingatan dulu2 time bulan puasa..silaha tinggalkan komen ye....





2 comments:

  1. Time buat kueh bangkit biasanya malam.Lepas2 buka ler.dekat2 nak sahur kadang2 br siap.masa tu dh tinggal mak sorang yg jaga.kita terjongkang kat dapur tu jugak.seksanya wat kueh bangkit bakar guna sabut kelapa....

    ReplyDelete
  2. Aku prnah tipu posa 2x, msa 2 drjh 4 sk keb(sek agama dj 2)blnk terbe**k sgt, msuk kbun sblh umah wak majid kan ada pokok bunga cempaka tipu konon2 nk petik bunga "cempaka" bukan bunga "kantil" tau pokok tu tingi bebeno nak cebuknya jerambah cik inah bini mahat huhuhu cebuk tp sambil tu basuh muka ngogop" air parit uekkkkkkkk x snonoh tul.tipu kali kedua dh ting 2 dah....dh ptg tp sbb lapo sgt "gepok" nenas kt kbun nyorok celahan rimbunan pokok ubi, alamak blum abis mkn abah dh pangil cpat2 buang kt parit tkut abah nmpak....hihihi, can berok "berakoti" nenas!

    ReplyDelete