Monday, March 1, 2010

Balik Kampung The Series - Part 2

sambung balik n3 balik kg...


Sabtu ( 27/2/2010)


seusai solat subuh...hehehheh dalam keadaan yang masih gelap dan samar-samar...kami dah mula keluar cari makanan...hehhehe cari breakfast....automatik kalau kat kg..mesti pepagi dah kena breakfast....bangun pun mesti sebelum subuh tu...walaupun tido pukul 3 pagi....

Kat mana nak cari breakfast...kat mana lagi...2 kedai favourite kami lah....



kiri : tengok tu gelap lagi mama & mummy gee dah keluar...anak2 yang baru bangun tido pun nak ikut sekali...jom angkut....
kanan : walau baru jam 6.30, kuih muih kakak ni dah hampir separuh habis...so lepas kami beli tu tak lama kakak ni boleh balik rumah kot....


macam-macam kuih ada...semuanya sedap.....paling sedap pau, karipap, kuih getas dan semuanyalah.....




masuk aje dalam kereta mama dah ngap kuih pau ni.....Amir pun sambar sebiji donut......awal pulak si Amir ni bangun hari ni...

Balik dari kedai kuih kakak ni...singgah kat Kedai Abas ler pulak....sebagaimana mummy gee kata...kami ni confude mana satu si Abas....heheheheh nak snap gambar malu ler pulak.......tapi kat kedai Abs tak banyak kuih....yang lain2 pun belum masak lagi...orang tu kata tak balik dari pasar lagi...agak Abas bangun lambat kot pagi ni....tu yang terlambat gi pasar tu.


kiri :Kedai Abas yang bersih dan kemas...walaupun gerai kg..tapi kebersihan amat terpelihara
kanan : tengok deretan "kopi" ni aje...mama dah tau dah siapa "pengedar" dia hihihihi ( antara kopi yang ada kat kedai Abas, Kopi Radix, kopi Tongkat Ali, Kopi Kelapa Dara, Kopi Jantan, Kopi Janda dan ubat Tupai....ehhhh tupai pun sakit ker....hehehehe)


antara menu breakfast pagi ni.....nasi lemak, pau, kasui, karipap, keria, donut, getuk ubi dan apa ntah lagi...tak ingat...

Nexy xtvt pegi pasar PS ler...tapi lahai cam malas pulak nak pegi..sebabnya cuaca teramat panas dan terik sekali walau baru jam 9 pagi. Tapi anak2 merengek2 nak pegi..nak belon lah..nak beli mainan lah...hah apa-apa aje lah....


yeahhh....sukanya budak2 ni yea....ehhhh Amir tu apasal pegang ****** tu...kenapa tu.....

Mama sekejap aje kat PS ni....tak berapa ramai sanagt orang..dah dapat apa yang dihajati..blah lah.....


kemeriahan pasar sehari PS....mama tak round habis pun...kepanasan ditahap maksimum...so lepas beli kopi dan beberapa barang...balik dahhhhh..panas....panas....hajt macam nak round alahai tak tertahan ler panas....


sempat beli tahu bakar ni dan buah berangan....

kiri : Kopi PS.....sedapp wooooo kalah kopi kelapa dara ni.....mama beli 1kg...heeehheh untuk stok 2-3 bulan tu....ok kot...
kanan : Pejabat Pos PS...sungguh nostalgia...

Lepas dari PS..ada tempat nak tuju lagi ni...nakbeli Nasi Briani....kat mana lagi..kat kedai Bariani Mohd Shah ler...depan Hospital Putra tu.....sampai sana kul 10.50 orang dah ramai makan dan beratur nak beli....ni beli tapau untuk hidangan lucnh kat rumah hari ni ler...ada berapa orang suma yea...ohhhh 20 orang yea...ok...order 25 kepala ya bang....................selain dari tu mama beli asam pedas kat kedai sebelah dia tu...sedapppp

dah sampai.... MOHD SHAH BARIANI....berhadapan Hospital Putra...BP. walaupunbaru pukul 10.50 pagi tapi pelanggan dah berbaris......meja-mejapun dah dipenuhi pelanggan....

hah lauk pun dah tinggal setengah periuk aje tu...alahai dapat ke mama nak beli ni..hehehhe


cantik pokok ni..macam pokok sakura ler pulak...cantik sangat...daun dia dah luruh..so tinggal bunga-bunga dia yang kaler pink....sepanjang jalan di Spg Lima tu berderet pokok ni...Hubby pun sporting...sian berhenti dan bagi chance wife dia i nak amik gambar....actually pokok apa erk nama dia ni...
Balik dari BP..singgah bele kerepek2 usahawan IKS ni...mama tak pernah pegi sebelum ni, selalu tu Mummy Gee aje yang pegi beli kat sini..so kali ni dah terlanjur lalu kat sini singgah sekejaplah...
kerepek...kerepek....sapa nak beli kerepek...kerepek ubi ada, pisang ada....kuih ada...murah-murah aje....ohhh kerepek ubi mama yang masih jadi misteri....mana lah pergi kerepek mama tu yea....ada beli tapi tak ada dalam beg...heheheh tertinggal kat kg ke orang tu lupa nak masuk beg erk.....

selain dari kerepek pelbagai biskut ada.....tak kira hari raya ke tak bekalan sentiasa ada. ni pertama kali mama datang sini...selalu tu mummy gee aje yang rajin pergi sini...


Ahad ( 28/2/2010)
Hari ni dah nak balik ke KL semula, selepas breakfast..lepak2 kejap lepas tu kemas-kemas mana yang patut dan sumbat dalam kereta.....alahai anak-anak kata tak nak balik lagi..tak puas main...nanti ajak duduk kg 1 minggu baru puas...alah rasanya diaorang ni suka sebab ramai kawan kot..cuba kalau tak ada kawan duduk kg..mesti tak nak kan....tapi cam sedih gak ler nak tinggalkan kg ni...ntah bila nak balik lagi erk. kalau dulu Mak dan Abah ada anytime boleh balik...laa ni..kena pakat dulu nak balik...barulah best...


suasana kg ku indah nan permai....hari-hari biasa rumah ni sunyi sepi..tiada suara2 kanak2 riuh bermain di halaman macam hari ini...sekejap lagi semua pintu dah tingkap rumah ni akan tertutup rapat...malam pula gelap gelita......mungkin lagi 2 - 3 bulan barulah bersinar semula....begitulah seterusnya...mungkin sampai rumah ni menyembah bumi.....

bangun tido...tak payah nak pikir apa agaknya anak2 ni yea. main puas-puas...ntah bila dapat balik kg lagi kan.....lainlah dulu kalau atuk ada...anytime boleh .....hah cepar..cepat....mandi...nak balik dah ni....


Pukul 11 mama tinggalkan kg....balik KL dah...tapi sebelum tu acara wajib....mesti beli Murtabak Singapore...walaupun senyumana dan layanan teramatlah mahalnya disini..tapi sebab sedap punya pasal..mama sanggup menunggu hampir 1 jam nak dapatkan 4 keping murtabak. Puaslah Mama buat strategi dukung Amir ker...dengan harapan dia akan bagi mama dulu..tapi hehehehehhe...kena ikut Q juga yea....tapi akhirnya dapat gak ler.....lepas tu singgah lagi ke rumah kakak mama si M ni....M hari ni ada kat rumah baru dia..ala-ala istana hinggap ..rumah hujung minggu aje yea....


berposing depan rumah baru Mek....rumah ni kira cam "Istana Hinggap" dia ajelah....





Tuan rumah sibuk menghidang makanan untuk tetamu2 ni yea....anak-anakmacam biasa main PS2......nak ajak balik sikit punya liat ker....

Sampai KL kat Sg Besi hujan lebat...ohhhh sejuknya.....anak2 lapar...so drop kat Pizza Hut dulu isi perut..lepas tu singgah ke K4 beli barang keperluan dan sampai rumah pukul 7 malam......................... ahhhh lega dah sampai ke rumah sendiri...

Malam ni bila dah siap2 kemas, saja cakap kat Ika..." best ka kita dah sampai rumah kita sendiri, tak panas, selesa...tidur atas tilam empuk,pasang aircind........dll " Jawapan Ika " yelah memang selesa...tapi tak ada kawan, tak boleh panjat pokok kelapa, boleh minum air kelapa sebiji2 kat bawah pokok, tak boleh bakar sampah dll......." Ok nanti ada masa kita balik kg lagi yea...

3 comments:

  1. Ai kau lupa ke kepek ubi pedas tu kan kau dah jual kat aku yg 1 kg tu

    ReplyDelete