Thursday, August 23, 2012

Aidil Fitri 2012 - Part 2

 Dah Part 2....ada rasa nak muntah tak baca...mama terpaksa baut express je ni...sebab banyak no rasa nak buat....so tengok gambar2 ajelah yea...

Pagi Sabtu tu dari lepas Sahur memang tak tidur le...ehh silap dari malamny alagi..sebab mama merayau2 beli bahan2 kan....so korang ayan pic ye...

 sebesen nak buat ketupat ni...aduhhh..naik kebas tangan Mama ni nak menarik ketupat ni..

 packing2 barang kecik pulak... 


Preparation nakbuat RENDANG TOK. Ini antara kepakaran Mama ler ni....Mama masak hampir 5 kg...separuh bawa ke rumah MIL dan separauh lagi bawa balik ke kg Mama.....huh memang mables tu....

Alamak tak muat le pulak kuali...kena pakai dua kulai ler pulak... 

 dah siap balut Ketupat Palas...so tunggu nak rebus...Mama buat 2 kg..dapat 117 biji..hehehhe siap kira tu...Mama buat comel2 je...senang nak makan.....

Ok dah siap masakan Mama..tinggal packing2 nak bawak ke rumah MIL....hehehheh Menantu mithali tak Mama ni..hehehehhe.....settle semua yea..ketupat palas, nasiimpit, rendang daging, kuah kacang dan Mee Goreng....

Iftar Akhir di rumah MIL

Pukul 2 ptg...Dah siap masak....so terus packing2 dan berkemas nak BALIK KG.hehehheh tapi KG MELAYU AMPANG je klah...10 minutes je....tak pelah balik kg gak kan.....So hari ni Iftar beramai2 di rumah MIL. semua kaum kerabat ada...so memang meriah giler....

 sampai rumah MIL dan ramai dah kaum kerabat datang...meja panjang pun dah hampir penuh dengan segala macam menu.....

 Menu Iftar petang tu bersama sebahagian Menu raya...antaranya Satay, Mee Goreng, Ketupat, Rendang ayam, Daging, Ayam Masak Kicap, Daging Bakar +Air Asam dan macam2 menu lagi lah.......sampai mama pun ada yang langsng tak sentuh...

 Daging Bakar yang jadi pebret semua orang kecuali Mama...huhuhuhuhu

 lagi...menu...dan...lagi...

Last Preparation......kat meja bulat... 

Nasi Impit...kena buat preparation gak sebab malam ni ada rombongan Penduduk untuk bertakbir Raya...

 Kami semua.....bergotong royong.....

 Kanan tu my MIL...gembira sebab semua anak cucu berkumpul malam ni..

 Kami Biras...Mama , Yatie n Kak Nab...

 buah pelbagai warna..




 Readyyyy....

 Doa Akhir ramadhan....Semoga Ini bukan Ramadhan terakhir kami semua...dan semoga dapat bertemu semula Ramadhan akan datang..Insyaallah ...Amin.....



 Amin....atas limpahan rezeki mu Ya Allah...

 Berakhirnya Ramadahan..Syawak pun menjelma...Sediha ramadhan dah berlalu...

 Mama n Kak Ani..

 Amin...Amin....Amin.....

 Mama ni cam ngantuk aje kan...


 Penuh Meja...netul2 meraikan ni......


 Readyyyyyy.....Bismillah.....

 Gembira..semua dapat berkumpul...

Paling Meriah bila nak sambut Raya ni biasanya adalah Berbuka Hari terakhir. Lebih2 lagi kalau semua berkumpul serentak. Kalau last year berkumpul beramai2 dgn family belah Mama...tahun ni dengan family belah hubby pulak. 

Beza raya di KL dengan di Kg mama ni biasanya waktu malam raya. di KL malam ray ameriah dengan rombongan takbir dari rumah ke rumah..anak2 pun suka ikut berjalan sama....

Malam Aidil Fitri

Malam Aidil Fitri....seusai Solat Isyak..Bertakbir Raya...selepas tu kami buat tahlil untuk arwah FIL. Tahlil anak beranak dan cucu cicit.  Lepas to rombongan takbir dari Majsid pun tiba...

 Tazkirah Aidil fitri dari MIL selepas tahlil arwah FIL..

Syahdu pulak malam2 raya ni terkenang Emak dan Abah mama yang telah pergi buat selamanya......AlFatihah untuk Emak dan Abah.....

selesai rombongan takbir balik...kami semua buat Solat Tasbih...sykur pada mu Ya Allah,.....


aduhhh penat ler....nanti sambung balik ehhhh...

1 comment:

  1. phew..penuh meja dgn mkanan.. berderet.. meriahh..

    ReplyDelete