Thursday, September 1, 2011

Kenangan Aidil Fitri - Part 1

Selamat Hari Raya semuaaaaa.....masih di kampung halamana ker dah kembali ke kota.

Mama dah kembali ke KL semula hari ni ( hari raya ke 3) setelah berada 4 malam dikampung..hari ni Mama terpaksa meninggalkan kampung halaman tercinta...dengan seribu moment2 manis yg sukar dilupakan...

WARNING....untuk beberapa hari ni n3 Mama akan berkisar perihal sambutan aidil Fitri. so nakbagi warning awal2 ler..bagi yg tak suka baca cerita2 peribadi dan gambar2 keluarga tu..tak yahlah buka n3 ni yea...Tujuan mama paparkan cerita2 ni sekadar untuk ingatan mama dan ahli keluarga..untuk kenangan di masa hadapan...tak tualah ada berapa part nanti...hampir 200o keping gambar ada dalam kamera Mama ni...

Ok kisah hari raya Mama bermula pada hari sabtu ler..mama last kerja hari Ahad, Hari Sabtu berkumpul dan berbuka dulu di rumah MIL, sebab kali ni Mama tak sambut Raya di KL..turn beraya di kampung Mama dulu..

hari ahad pulak...seawal pagi dah mula berkemas...entah ler apa yg nak dikemas balik..makin dikemas,,,makin rasa banyak benda nak dibawa sekali balik. Oleh sebab nak balik ke rumah tinggal kan..so bawa sekalan makanan untuk berbuka ptg ni. Mama masak daging black paper n ayam goreng rempah.

Lepas Zuhur keluar rumah, Hubby nak singgah n jumpa mak dia dualu ( MIL ler..) sebelum balik kg...so kesana ler dulu. lepas tu kul 3. 15 baru mulakan perjalanan balik kg...


bantal, comforter, selimut....semua kena bawak sendiri....bernagan nak bawa 2 set comforter..sekali bonet dah takleh nak sumbat daaaaa......so abwak ajelah mana yg muat..

keperluan semasa di kg...beg hitam tu hubby punya...baldi alat2 mandian...beg merah tu..apa ehhhh...ntah ler banyak bebeno rasanya yg nak dibawak...rasany acam nak angkut rumah sekali jer...hehehhe

beg lagi......kali ni tak leh beg besar sekali gus...kena bawak sorang satu beg..beg kena bawak yang lembut2 dan senang nak disumbat...untuk menjimatkan ruang...

beg hitam tu untuk Iki dan Ika..beg biru..baju amir & bibik...

last minute baru nak isi duit raya...mintak tolong Ika isi sampul duit raya....

ok settle bab duit raya...sampau aje kaler lain2...tapi isi dalam semua lain2...untuk perhatian disebelah Mama.ada 36 orang anak saudara..termasuk..anak sedara menantu dan cucu saudara...tak kira dorangni dah kahwin ker ...beranak..ker..semua selagi taraf anak saudara..layak untuk dapat duit raya..heheheh ni kira Kategori Duit Raya terbuka ler...

tengok...sesak dan sarat bonet kereta kan....tupperware 2 tingkat tu isi lauk pauk untuk berbuka nanti...yelah kami kan balik rumah kosong....tak sempat nak masak lauk nanti..so masing2 bawak potluck......tengk ler..semua benda mama nak bawak kan......siap air mineral 5 liter tu...hehehhe. Tulah beza kan balik kg kalau mak & abah ada lagi dgn balik ke kampung ke rumah kosong ni...so bagi yg masih ada mak ayah lagi tu....hargailah mereka...kerap2 ler balik kg...

perjalanan sangat2 lancar......tengok lengang aje kan.. tak macam nak raya pun kan...

dari KL kul 3.15 ptg...sampai tol tangkak kul 5.15 ptg...2 jam jer....


singgah jap...nak gi toilet...nak solat asar tapi tak de surau lal kat sini..so teruskan perjalanan ler...

Macam biasa bila dah sampai Muar ni..Hubby mesti nak beli Murtabak Singapore. Ok ler singgah...wahhh nampak cam tak de orang jer...sekali nak order..dia kata..boleh order..tapi kul 6.30 baru leh dapat...mak aiiiii...dah macam roti bom akt Bazar ramadhan hari tu ler pulak....so tanyya hubby,,,dia kata ok lah..lagipun awal lagi...so order ler Super Murtabak Singapore 4 biji ( sebiji Rm10...)..sementara tu we all solat dulu dan melilau2 ler ke mana2 yg patut...ramapi tu orang Q nak berli murtabak singapore...yg akan dapat lepas maghrib pun ada...haiiii nasib baik ler ko sedap murtabak woiiii.....tapi kakak Mama si Mama janet yg bermastautin dekat situ kata dia kurang menggemari pulak murtabak ni..dia pun heran apasal Mama & hubby suka bebeno..yelah Mama tengok pun ramai orang luar yg order kot..( berdasarkan no plat kereta ler...)

kat jalan nak menghala ke Tanjung Emas ni pun sunyi jer..

singgah solat asar kat sini...

selain tu hubby bayar zakat fitrah kat sini.....tak sempat bayar kat KL...

Hidangan berbuka puasa yg sempoi...tapikan semppi2 pun ada dalam 10 jenis lauk rasanya....tak sempat nak snap semua lauk pauk..sebab Mama sampai dah hampir waktu berbuka..

udang goreng gajus & otak2 PS

Murtabak singapore dan ayam goreng rempah dari Mama

daging black paper MMiraki dan ayam masak asam pedas dr mama Janet

selain dari tu ada macam2 lauk lain yg kakak2 Mama bawak...ada ayam cili api, sambal hati, pelbagai kuih muih..air tembikai, tebu , kelapa, oren...huh tak terlarat nak rasa semuanya...

Malam ni rumah pusaka kami terang benderang dan riuh rendah . selama berbulan2 dia sepi...malam ni meriah kembali. Malam ni 7 dari 9 adik beradik Mama dan sampai dikampung..esok yang lain2 pulak akan balik. So menjelang melam raya nanti hampir 60 orang semua akan berkumpul dirumah ni. TAK SELASA?....alah bagi Mama itu masalah kecil aje..memang ler bila ramai2 keadaan kurang selesa..tapi apalah ertinya semua itu kan kalau nak dibandingkan dgn keseronokkan berkumpul macam ni. Alhamdulillah kami semua, ipar duai., anak saudara semua tak kisah nak berkumpul ramai2 cam ni..malah inilah saat yang dinanti2 kan..mungkin ada setengah orang tak sanggup nak berkumpul2 ramai2 cam ni kan..tapi itu terpulang masing2 ler..bagi mama, selagi ada peluang nak berkumpul dengan adik beradik semua...kenapa mesti dipersiakan...lupakan sebentar,,kesejukan tidur dalam aircond ( ehh tapi akt kg ni sangat sejuk waktu malam..), lupakan sebentar tilam empuk dirumah, lupakan sebentar internet, Fb, twitter n blog, lupakan kesibukkan kota sebentar, lupakan sebentar privacy dirumah sendiri, lupakan sebentar urusan kerja, lupakan semua tu semua yea....nikmatilah saat2 manis yg ada sekarang ni.....

ok to ber continuer...tak taulah sampai berapa part nanti ni..hehehe

1 comment:

  1. buat ler n3 sampai part2 berapa pun , aku sudi membacanya

    ReplyDelete