Wednesday, August 19, 2015

Aidil Fitri 2015 - Part 5 (Sessi Bermaafan & Duit Raya)

Dah sampai Part 5....

Selepas penat dan havoc dgn acara fotografi..seterusnya acara yg tak kurang havoc dan meriahnya...Sessi semaafan dan Duit Raya...lai...lai...sapa mau duit raya .. 

Hah..lokasi pun kena tentukan ni...samada nak buat kat rumah belah atas atau bawah.....hehehe
Bagi keluarga Hj Omar & Hjh Amanah..Duit raya adalah untuk semua...  maknanya bukan kanak2 bawah umur je dapat duit raya....tapi hampir semua dapat duit raya...yg dah tua bangka pun dapat...hahaaha

Seawal puasa lagi...aku dah senaraikan penerima duit raya berapa ramai.....so dari anak saudara...isteri anak saudara...cucu saudara...sepupu2 anak2 aku semuanya dapat...hah amacam best kan....so mengikut rekod anak saudara tertua aku berusia 35 tahun..anak pun dah besau..tapi kitaorang mak2 sedara ni tetap anggap dia ni cam budak2 kan...haha...

So sessi bermula dgm Kak Long aku..dari yang tua...duduk di kerusi dan anak2 saudara beratur bermaafan dan menadah menerima duit raya...sebelum tu bermaafan le dulu aku dan suami..anak2...dan dgn adik beradik....sob..sob...lupa nao ambik gambo sebab aku yg bermaafan...hahaha

Ok....buat barisan..penanda aras dari si cucu saudara aku si aisyah berbaju hijau tu...lepas tu Amir....so sampai habis pusinagn sampai kedia semula baru bertukar orang yg memberi duit raya..hah ko bayangkan..berapa lama sessi ni....tak apalah....sesekali kan...

Ni otai oun penuh collection ni...hahaha lumayan kan..anak saudara aku Iwan yg dah beranak 3...happy dgn collection duit rayanya..tu belum kira utk isteri dan anak2 tu...hehehe...

Turn aku pulak memberi....aku anak ke 9..so that means dah 9 round budak2 ni beratur dan bersalaman...

Barisan masih panjang......dan panjang....

Ulang semula barisan ni....
Bapak2 begitu teruja pastikan anak masing2 tak tercicir...hehehe

Si bujang2 macho ni pub sporting..beratur...

Udah penat beratur..duduk pulak le..mengesot..hahaha..

Ehhh..ni tadi dah dapat kan.....le ambik utk anak...ok tahun deoan kena bawak surat wakil ye..

Apapun acara ni memang meriah dan kelakar......dah macam penerima bantuan BRIM lak....tapi kali ni kira DRIM lah...Duit Raya 1 Malaysia....
Amir ni..dia bukan kisah ke duit raya dia.lepas dia collect..cepat2 alu ambik je..masuk dalam beg aku..kalau tak entah ke mana dia teraburkan nanti..tapi dia cukup suka beratur...
Tetap sabar dan ceria...

Ika...dengan bangganya....ni baru separuh round kan..baru dari mak2 saudara...dari abang2 dan kakak2 saydara belum lagi...

Hai..ko amir..sampai mengesot nak ambik duit raya ye.....dah kira sangat penat lah ni..

Legend.....my nephew...paling tua sekali ni...

Ok dah selesai sessi mak2 sedara bermaafan dan bagi duit raya..giliran anak2 saudara lak..tapi kan time ni alu tengok smeua dah meletoh dan penat kan..so bagi chance dorang duduk berbaris lak lah..yg memberi lak berjalan dan beri sorang demi sorang...hehhehr..kalau nak suruh mak2 sedara buat cam nu..aduhai ....ada yg sakit lutut lak nanti..

Sweet kan berbaris....aku suka gambar ni...nampak kemwriahan dan keakraban kami semua..

Tangan dihuklur..maaf dipinta...duit raya jangan lupa...

Ikut giliran sampai habis...ramai tipa anak2 saudara alu nibyg dah bekerja rupanya...tak lupa dorang ni bagi utk semua cousin2...
Terima kasih...tahun depan kasi lagi ye...

Aikkk..dah ko semua sebaya pun masing2 bagi ye....

3 barisan tu bersusun...

Dah macam YB kawasan pun ada aku tengoknya....
Ok....jangan malu2..ambik jelah duit raya tu ye...

Actually sessi duit raya ni pun sebahagian acara suka2 je...bukan wajib pub kena beri duit raya. Taoi sekadar tanda ingatan aje...taknkira berapa jumlahnya..ikut kemmapuan masing2...inshaallah dimurahkan rezeki semua. Aku pun dapat duit raya gak..dari peninggalan arwah mak n abah aku..dari kakak2 au dan anak2 saudara..

Hehheeh..actyally bila dikira balik...jumlah yg dapat tu sama atau lebih kurang dengan jumla yg kita beri...tulah orang kata "what you give you will get back"..hahahha....apa pun teri a ksih semua buat saudara2 ku tersayang...

Akhirnya selesai gak le sessi ni....huh jenuh ko..masing2 dah kepenatan......apa lagi..sambung makan le.....waktu zuhur pub dah masuk...aku tau lepas zuhur acara melenakan diri semua tu..jalan raya kita gi esok ye..

Bagi aku lak ada tugas lum selesai ni..malam ni ada nak buat BBQ...so seperti biasa ni tugas aku dgn partner in crime aku si Mummy Gee..utk beli bahan2 utk di bbq kan malam ni. Yelah dah jemu seharian makan ketupat rendang kan...

Mula2 kalau diikutkan mata ku yg ngantuk gak ni cam nak belayar je mata ni..dan cam nak kansel je plan malam ni.Tapi fikir2 balik..kan dah jadi tradidi....buat bbq makam raya ke 2....so gagahkan gak le...

So lepas berehat kejap..aku mulakan misi gak ke..tapi sebelum tukar unipom tu kita sambung posing2 raya lagi lah...

Ok..next part...ada lagi...tunggu eh  .

1 comment: