Tuesday, May 31, 2011

Kelapa Tua Santan Pekat


SANTAN. tak boleh dipisahkan dengan cara memasak kita orang melayu kan. Walau ada yang kata tukar aje penggunaan santan tu dengan susu cair ke yoghurt ker...tapi cuba ouols bayangkan..sedap ker kalau nak masak lemak putih tu uols pakai susu cair...apa pulak rasanya yea...sebab suka masak guna santan itu pasallah badan montel2...betul ke teori tu....Nasi Lemak juga yang jadi mangsa yea...nasi lemak punca obesiti....nasi lemak tu guna santan kan....hah habis nak ko buat nasi lemak guna susu cair pulak..mau termuntah nak makan nanti...

Disebabkan permintaan santan yang terlalu tinggi...maka harga santan pun dah melambung naik. Dulu2 masa kecik2 kat kg..kalau nak masak guna santan...kutip jer kelapa yang gugur keliling rumah...lepas tu Mummy Gee akan gunakan kepakaran dia "mengopek" sabut kelapa ni...hehehehee.... tapi sekarang zaman dah berubah...nak masak gunakan santan...dah tak de nya nak cari kelapa....nak beli kelapa parut pun dah jarang kan...beli santan siap jer. Sampai rasanya anak2 kita pun cam confuse kalau tengok santan dalam kotak tu asalnya dari buah kelapa kan.

So Mama pun dah sekian lamanya masak gunakan santan segera@santan kotak aje. Kecuali untuk buat kuih2 ker baru beli kelapa parut. santan segar pulak biasanya mama cuma beli beli hujung minggu aje..time gi pasar basar. So beli santan memang untuk kegunaan masak hari tu aje..hari2 lainnya guna aje santan kotak...senang, mudah dan ringkas...

mama selalu guna santan Harmuni, Dari harga Rm 1.60..smapai sekrang dan mencecah Rm 2.40. kalau jenama ni tak ada mama belasah jer jenama lain M & S , Kara, Ayam Brand dll...tapi pilihan utama tetap harmuni..


Walaupun suka guna santan kotak, tapi sekali sekali beli juga santan fresh ni. Kalau nak masak bubur ker...tak berapa sedap pulak nak guna santan kotak ni...nak buat cendol ker..nak buat kuih ker...so last week mama pun belilah santan fresh ni berserta kelapa parut putih ni sebab hajar hati nak buat inti kelapa untuk kuih pau. yang santan tu tu pulak nak buat masak lemak putih.

Mama beli 2 paket santan segar..dan sepaker kelapa parut putih. Beli dalam kul 9 pagi...balik rumah simpan dalam fridge dulu sementara tunggu nak masak.

Dalam pukul 11.30 cam tu keluarkan santan ni dari dalam fridge. tapi cuba perhatikan. Macam terasing pulak ada air kat bahagian bawah tu kan. Mama assume santan ni dah beku kot...tapi mama tak letak pun kat tempat beku...takkan dia beku sendiri. lain macam jer rupa santan ni...jom kita tengok lagi gambar ni..

hah nampak tak air akt bahagaian bawah tu. Macam terasing pulak air dan ketulan santan tu....sekali lagi yea..santan ni BUKAN mama letak di bahagian beku peti ais...baru 2-3 jam dari masa mama beli..letak dalam peti ais...

Mama cuba tuang dalam mangkuk..nampak jelas dia terbahagai 2 bahagian. ada yang membeku dan yang cair..kenapa dia cam ni erk...

tak puas hati, mama ambik pisau..potong2 santan tu...dah macam potong kuih talam pulak rasanya...

hah bau diapun cam bau tepung beras dibancuh aje....tak ada bau santan pun....tak de bau wangi kelapa...melainkan bau cam tepung beras dibancuh nak buat goreng pisang tu...

oleh kerana geram...mama cuba hancurkan ketulan tu...kot2 lan dia nak bersatu semula nakjadi santan...tapi hampehhhh....kalau santan nak basi mesti bau tengik kan...ini tak ada pulak...

mari kita pegang...test.....ambik sikit...dan cuba ramas....memang 100% macam bancuhan tepung beras....
cuba gentel2 pulak...hahahha memang cam tepung...so sebenarnya ini santan ke tepung ni...confuse lah......hah sudahnya mama "tong sampahkan" aje santan tepung ni.....so sudahnya pakai ajelah santan kotak tu.....

tulah sampai hati betulkan pembekal dan peniaga santan ni. kot ye pun nak cepat untung...tak baik buat cam ni. memang susah betul nak cari peniaga yang jujur kan...tak adalah semua tak jujur....tapi berniaga benda cam ni pun nak auta pembeli kan. kan ke hari tu ada heboh kejap isu santan dicampur tepung ni kan...adakah ini salah satu antaranya...tak lau ler pulak mama.

Huh lepas ni nak tanam pokok kelapa ler pulak. tapi nak tanam kat mana yea...dalam pasu besar ok tak...hehehhe...tapi nanti nak parut kelapa samana...parut kelapa pakai letrik kan...tarif letrik dah naik pulak ni..eh eh...ada lagi tak jual parut kelapa yang manual cam sagat tu yea...manalah tau boleh mengecilkan siki tlengan Mama yang gebu ni kalau digunakan untuk memarut kelapa hari2 kan..hehehehe

6 comments:

  1. dah aku kata dulu orang berniaga sekecil mana pun kalau tak menipu tak sah gamaknya. kalau berniaga beso2 jangan ceta la... sebab tu lah ada yang dah berpuluh tahun berniaga pun hidup susah,nak kaya jauh sekali, sebab menipu la...
    dia orang lupa seringgit dia tipu kita 10 ringgit Allah kurangkan rezeki dia...
    Aku pun guna santan kotak aja tuk kegunaan dlm maakan aku, sedap jugak..

    ReplyDelete
  2. Aku sejak isu2 santan tipu2 ni beli kelapa biji je balik parut sndiri.murah pu ya,n x was2 aku ada 2 parut kelapa manual. klu kelapa biji yg besar leh guna 2/3 kali dlm masakan

    ReplyDelete
  3. Baru ni le tau ada org tipu santan. Setakat ni di PS ok nampaknyer.

    ReplyDelete
  4. cik Anonymous, boleh tak bagi satu parut tu kat aku, aku cari kat kedai tak jumpa la, bukan apa aku dh tanam pokok kelapa kat belakang umah, dah berbuah nanti aku nak parut sendiri la..hehehe....

    ReplyDelete
  5. masuk tahun nie 6 tahun ada kut tak perah santan..mmg selalu guna santan kotak jea..antara barang yang dijangka pupus adalah "penapis santan " atau yin kata "kalo"

    ReplyDelete
  6. Wei..........parut tu dulu aku suh mummy gee blikan la

    ReplyDelete