Tuesday, July 20, 2010

Cubaan Yang Tak Menjadi.....

Hai....apa kabar korang semua...masih setia baca blog mama lagi tak.....hehehehhe manalah tau dah beralaih arah...maklumlah sejak akhir2 ni n3 macam tenggelam timbul aje kan....

Semalam nak buat n3....tapi hehehhe cam biasa banyak halangan mendatang....Lagipun kan semalam Mama frust sangat sebab percubaan nak buat "Apam Gula Merah ala-ala Kampung" cam yg Mummy Gee buat tu tak berjaya....Ni semua pasal baca dalam blog dia tetiba rasa dah teringin..walau ada jual kat kedai pun..mama rasa cam nak buat sendiri...so semalam kan dgn gigihnya balik dari ofis..walaupun semalam mama balik lambat...so sempat singgah kedai beli kelapa parut muda....dalam gerimis tu tau.....bahan2 lain cam yis dan tepung, gula merah semua dah ada.....heheheh dah terbayang ni kegebuan dan kemontokkan apam tu.

Sampai rumah tak sempat mandi dulu..hehehhe lepas solat maghrib..teruslah mengadun...lepas tu barulah bersiram...dengan angan2 lepas bersiram ni boleh lah mama kukus apam tu....heheheh...dan tengah2 malam sambil update blog dan layan FB boleh lah makan.... tapi tulah kita hanya mampu merancang kan.....sampai kul 11 malam mama tunggu tak naik2 pun adunan tu...

Disebabkan mama takut duduk kat bawah...suruh hubby teman mama tunggu adunan tu naik....huhuuhuuhu......kelakar...kelakar......siap hubby cakap " Mama ni nak buat kuih apa agaknya siap kena tunggu sampai tengah malam".........akhirnya setelah mama menguap 136 kali agaknya kot mama pun naik boring tunggu..mama zzzzzzzzzzzzzzzz ajelah...tapi kelakar tau...sampai termimpi..kul 3 pagi terjaga rasa cam nak bangun jer tengok adunan tu...tapi seram plak nak turun ke bawah....

Bangun kul 5 pagi..turun bawah..dgn harapan ada keajaiban luar biasa....harap adunan tu naik menggebu....hehehhe.....kot2lah Doremoan tolong magikkan ker..... Hampehhhhh...tapi sebab geram kan mama kukus gak ler....tapi dah tau dah...mestilah kauih apam tu tak akan menjadi......siap pesan kat bibik tu...nanti buang ajelah kuih ni...mana ada orang nak makan....

Lepas 1 jam..tepat seperti tekaan mama , kuih apam mama tak MENJADI..........boleh baling kat dinding...wawawawa....harapan nak makan apam ni panas2 tak menjadi kenyataan.....aduh frust tau....tapi sebenarnya kan sebelum mengadun tu mama cam dah terasa jer...mesti tak jadi ni..sebab mama rasa yis mama tu dah expired kot..sebab mama pun dah lupa ntah bila mama beli yis tu.......


So nampaknya harapan pagi ni nak breakfast dengan Apam Gula Merah ala-ala kg tu..tak menjadi kenyataan.....

Pagi2 siap calling Mummy Gee..ye...Manalah tau kot dia silap bagi acuan ker...hehehehehhehehe....Gee...apasallah aku buat tak jadi ni....tu lah dulu masa arwah mak ada lagi..tak nak tuntut ilmu buat apam ni....ni bila teringin nak buat dah jadi B****T ler pulak......

nak tengok apa hasil apam mama yang tak menjadi ni
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>

TU DIAAAAAAAAAAAAAAAA.......................hahahhahahahha...sila gelak sambil berguling2 ok....

hahahahha..korang jangan gelakkan kuih apam yang tak menjadi ni yea......memang masuk tong sampah ler...hahahha sapa berani nak makan..upah Rm1k pun ada ke orang nak makan...hehehehehhehe......tak apa...mama tak putus asa...Mama akan bangkit semual dari kegagalan yea........tungguuuu........


So disebabkan percubaan pertama mama tak berjaya...malam ni (sekarang) mama buat percubaan kali kedua. Kira-kira Mama ni "bangkit dari kegagalan" lah yea...Rasanya jadi kot..sebab time mama buat n3 ni..nampak dia dah mula naik mengembang....aghhhhhh bestnya......

So harap2 jadi yea kali ni....kalau tak jadi gak....hemmmm Mama nak saman syarikat buat Yis tu......berapa juta erk........aduhai kenapalah semalam tu tak menjadi erk...hehehhe...tulah kadang2 kita ingat kita ni teror masak kan..tapia da masa tergelincir gak kan..ahakksssss


kali ni punya adunan....dia dah mula menggebu-gebu.....hahahahhaha...semalam sampai ke subuh tak mau naik langsung yea...napa erk..bulan gerhana kot...

hah dalam masa 45 minit..dia dah naik sekali ganda yea..kira oklah tu jadilah kan...boleh lau masuk sauna lepas ni......

ok Apam...selamat bersauna dalam pengukus Mama yang comel ni yea...alahai time ni rasa nak beli pengukus lagi besar lah pulak....camorang jual kuih pau tu kan....ngam-ngam aje loyang ni duduk dalam pengukus ni....

Sampai N3 ni mama publiskan...Apam Gula Merah ni masih bersauna lagi....kali ni confirm jadi yea...Gebu sangat kalah Mat Gebu. So mama dah tau jawapannya kenapa semalam apam ni tak menjadi...sebab yis tu dah lama dah mungkin dah masuk angin kot....so lain kali tak nak beli stok yis banyak2....nak buat baru beli ok......






2 comments:

  1. nasib baik tak sebut jenama Yis tu kan... Yis mmg macam tu..manja sikit...mungkin sbb expired, mungkin salah beli jenama yg tak berapa popular...I pun ada pengalaman yis tak naik.. kdg mungkin sbb tepung diletak dlm peti ais pun kuih jd tak naik. Ada ke org simpan tepung dlm peti ais? ada....nak elakkan bubuk.

    ReplyDelete
  2. MM - betul tu antara sebab kuih tak menjadi...yis expired...heheheh tapi percubaan kali kedua jadik yea...Gebu dan Gebuzzzzzz.....macam yang masak yea...heheheheh

    ReplyDelete