Saturday, February 13, 2010

tak dapat lari.......dapat masak pun ok lah.....

Sabtu ( 13/2/2010)

Hari ni anak2 ada xtvt koko kat sekolah. So ada latihan "merentas desa" tapi kat sekolah ni dia panggil ROAD RUN....yelah mana pulak ada desa nak direntas kan....so lari ikut taman-taman perumahan sekitar sekolah ajelah....pukul 7.30 kami semua keluar..bawak gak lah si kenit Amir tu.....lepas hantar diaorang tu mama ke pasar . tengah2 pilih ikan..alamak Ika pulak call..dia kata dia tak dapat lari ...sambil menangis teresak-esak....laaa nape pulak...hihiihihi rupanya dia terlupa nak hantar borang kebenaran ibu bapa....oooooooooo habis nak wat camno..nak balik rumah amik tak sempat dah....dah nak mula lari dah.....

so lepas tu mama pun ke sekolah lah ingat nak amik dialah...dia kata Iki boleh lari ...sampai kat sekolah dia duduk tepi padang..,,ingat nak abwak balik tapi tak leh pulak sebab tak habis lagi waktu koko....dia boleh nangis...hehehheheh hah tu lah lain kali bila cikgu bagi borang cepat2 hantar....so mama ni nakbalik dah alang kepalang pulak...so hubby kata tunggu ajelah...kul 10.30 diaorang nak balik dah...so melepak ajelah..kat gerai depan skeolah sambil makan roti canai....minum..makan...minum...mian kucing...kejar Amir...baca paper....ehehhehehe


Amir sangat-sangat suka bila nampak kucing.....kucing ni pulak jenis jinak..bila Amir pegang dia..bertambah manjanya dia....malu-malu kucing gitu....

gaya orang yang kepenatan "merentas desa"....hehehhehe tu tak dapat lari tu..kalau dapat lari tadi...ntah camana gaya tidur dia tu yea.....Amir pun lepak sama sementara mama tengah bersilat kat dapur.....

Pukul 10.15 Iki & Ika dah habis xtvt koko....terus balik rumah ler.....dan bila dah sampai rumah...hehehheheheh.....apa lagi...jadi Chef lah.....

Mari Belajar Memasak....

ok apa nak masak erk hari ni....alah dah kul 11 pagi ni kan..so masak yang senang dan cepat tapi semu aorang suka ok.....

ok menu pertama kita ialah....DAGING LADA HITAM VERSI MIRAKI

mula..potong daging tu nipis...biar lebar tapi nipis yea....pas tu gaul ngan kunyit dan garam...dan stir fried sampai kekuningan atau minyak dia jadi jernih.....nak tau daging ni dah masak..bila minyak yang kita pakai tu dah jadi minyak balik..sebab masa memula masuk tu kan minyak tu bercampur dg air daging dan nampak keruh kan....ok ni kompom..lembut....

bila daging dan agak garing dan kekuningan..masukkan halia, bawang putih dan lada hitam yang ditumbuk...kacanu sampai jadi ala-ala "teman tapi mesra" yea....bau dia masa ni hampir sampai ke rumah pak meon agaknya......

lepas dah sebati dgn bumbu tadi...masukkan bawang besar goreng..patut pakai bawang warna kuning tu..tapi tak ada stok..kira ok lah tu dan masukkan sekali cili besar yang dipotong2 tu. kacau-kacau..lepas tu masukkan sos lada hitam ....kacau2 lagi...

lepas tu nak bagi nampak cantik sikit...masukkan sedikit kicap...gaul2 sampai rata...kalau dah bubuh segala sos ni tak perlu letak garam dan bahan perisa lain...cukup rasa semuanya...

last sekali...masukkan daun bawang...nak bagi dia bau wangi dan kaler dia nampak cantik...ada hitam, merah dan hijau...lepas tu dah masak...dan letak dalam mangkuk yang cantik juga yea....ok siap menu pertama...seisi rumah suka menu ni....

Ok..menu kedua pulak...sejenis sayuan ye puan-puan...hiihihi nama dia ntah ke menda ntah..tapi mama memang suka...dekat label tu dia tulis "YAW MAK TAM"...(hihiihihih sayur mak tam ke apa erk....) tapi mama memang suka sayur ni....ala goreng bodoh aje....

inilah rupanya sayur tu..macam salad gak ler....leraikan jadi sekeping-sekeping....pastu basuh..nak makan cam tu aje pun boleh kot...

tumiskan bawang putih dan bawang merah...campur kan pati ikan bilis sikit...dan campakkan masuk dalam kuali....kacau-kacau sket...

kacau-kacau bagi sampai agak layu sikit...pas tu angkat ye....puan-puan..hah dah siap..hidangkannya...sedap dimakan panas-panas.....


dan menu terakhir dan yang paling sempoi...goreng ikan....mama goreng ikan tenggiri....ok siap.....lepas tu ada lauk semalam ayam masak cili api yang tak habis lagi...ok lah tu cukup syarat untuk lunch hari ni....ok siap semua.....jom....semua makan......

Ok dah cukup-cukup buat makanan tu...dah petang ni tak nak masuk dapur lah....ni sat lagi nak hantar pulak bibik ku..."berlibur" sama teman2....aduhhhhhh nak mintak cuti pulak bibik ni.....oklah tak pernah gi cuti kan..bagi chance 1 hari dia gi jumpa kawan sekampung dia...kat rumah agen yang bawak dia kemari hari tu.....mama pulak nak gi mana yea....ok lah ad aplan gak ni kot.....jom sapa nak ikut.......

2 comments:

  1. sedapnya daging tu... nk buat la nanti mkn dgn nasi panas2.

    ReplyDelete