Sunday, July 13, 2014

Iftar a.k.a Family Gathering 15 Ramadhan

Puasa dah masuk Ramadhan..baru berkesempatan buat majlis Iftar bersama keluarga belah hubby. Dulu masa MIL masih afa setiap minggu mmg akan berbuka bersama dan terawikh bersama..tahun ni MIL dah tiada lagi..dan kebetulan minggu2
 awal Ramadhan semuanya agak aibuk dan susah nak kumpulkan semua...so baru sekarang berkesempatan..

Macam biasa kalau iftar ni memang akan meriah betul...makanan semua memamg akan dimasak sendiri...tak ada xtvt membeli..ke Bazar Ramadhan ke apa ke....

Alhamdulillah dapat gak berkumpul...happy giler...so aku pun dah mula sibuk giler le......

Apa nak citer ye..kalau blog aku ni balik2 menu makan2 ajelah kan...ok lah kan..hehheheh..tetiba nak ber"aku kau" lak dalam blog ni..alah kira ok apa kan...

Jom layan..apa we all prepare for iftar.....Main Dish hari ni...lalalalla....Nasi Arab....

 Sebahagian meja hidangan.....macam2 ada...semuanya dibuat dengan kasih sayang..ceewahhhh....

Nasi Arab ni BIL yg suggest buat..gugih tau dia ambik rempah jauh sampai ke serdang tu...


 Tu dia....dah siap...bau harum semerbak satu rumah...cakap luu......menggunakan beras Basmathi Extra Long....memang berbaloi2....

 Home madu ayam panggang...gigih kan memanggang sendiri..mula aku kata beli ayam golek siap je...tapi BIL kata rak ori....nak gak panggang sendiri...ok beb..settle..7 ekor ayam selamat dipanggang menggunakan  3 buah oven.....hahaha...

Selain Ayam Panggang..Aku dgn kepakaran yg ada..hehhe..meatilah buat menu special aky kan...Daging Dendeng....dah nasi arab tu lauk ayam panggang kan agak kering..so kita tambah lauk bagi ada ciri2 kemelayuan dan kejawaan serta keminangan sikit kan...

 Yg ni air tangan aku le...gigih u mengetuk daging ni....tapi mmg licin le...dan sesuai digandingkan dgn Nasi Arab ni....

 Salad yang sedap...rasa masam..manis....semua ada...

 Sos Salata.....aku suka sos ni....

 Roti John...x yah beli..buat aje...SIL buat sambil di sediakan oleh anak bujangnya....so aku namakan roti ni...." Roti John Danial"..mana bole bagi nama kat John sorang je....so tambah nama Danial dibelakangnya sebab dia yg buat...hahaha

Lagi apa ehhh...ohhhh..nilah..air tangan aku lagi...aku ni mmg suka bab2 kumpul ramai2 dan xtvt2 menambahkan lemak ni...

 Untuk santapan Moreh..selesai Terawikh...aku baut muffin orange poppy seed dan muffin coklat...

 Abaikan cup yg comot tu ye...sbb malas nak guna piping bag..aku guna sudu je masuk dalam cup...

 Done....jom bakar...sementara tu kita buka puasa dulu....


Ehhhh tak lupa..sempat gak aku buat blueberry cheese tart....


Sebelum Waktu berbuka..Tazkirah pendek sebelu berbuka dan berdoa utk kesejahteraan ibu dan ayah yang telah tiada...Amiinnn

Abg Ipar ku a.k.a orang kuat Altel..sedang membacakan doa...lepas ni kami semua ramai2 bertukar ke Altel...

Aku dah jumpa pengetuk daging ni....so x delah aku nak guna lesung batu lagi untik mengetul daging nak buat daging dendeng ni...Mummy Gee pun siap surih alu belikan tu...dia lagi sadis..mengetuk daging ngan belakang parang..hahaha

Kerja mengetuk Daging menjadi lebih mudah dan cepat....

Kurma kesukaan aku..Mariami....aku suka sbb dia liat2 dan kenyal...

Selesai berbuka..ada tetamu istimewa singgah....silakan menjamu selera...

Makanlah ye jangan malu2....turun flight terus singgah ke mari..Alhamdulillah....

Sopan gila kan I duduk bersimpuh...ahakssss.....

Selesai iftar...ramai2 solat Maghrib..Isyak dan Terawikh berjemaah...teringat pulak masa MIL ada.....

Itulah kisah iftar dgn family belah hubby..memang seronok dan happening..OK iftar dgn belah hubby dah buat...dengam belah aku lak ni....tgh mencari masa yang bersesuaian...kalau x sempat...jumpa kat kg ajelah ye nanti...hahahaha

No comments:

Post a Comment