Tuesday, January 17, 2012

Masak Lauk Ni Ingat kat Arwah Emak


MAKANAN NOSTALGIA AIR TANGAN BONDA?

Korang kan ada tak makanan kegemaran masakan ibu anda yang sangat2 anda gemari dan sekarangni anda selalu buat sendiri. Mama ni kan kadang2 tu timbuk rasan teringin nak makan laukpauk yang arwah emak selalu masak masa zaman kecik2 dulu. antara yang mama sangat2 suka sampai sekarang ialah lauk kat bawah ni hah...

Lauk sempoi aje...tapi sangat2 sedap bagi Mama. Menu MASAK LEMAK IKAN PARANG+NENAS. tengok menu ni macam biasa2 masak lemak aje kan. Tapi sebenarnya cara penyediaannya yang berbesa. Untuk masak lemak ni Ikan parang tu kena goreng dulu ( Mak & Abah memang tak makan ikan yang dimasak berkuah tanpa digoreng dulu..hanyir dorang kata), lepas cili api+cilimerah +bawang merah+bawang potong dihiris nipis. Nenas pun di potong nipis macam nak masak gulai tu ler. Lepas tu panaskan minyak dalam kuali..tumiskan bahan2 yang dihiris tu..sampai le naik bau...letak kunyit sikit kalau nak bagi kuning. Lepas tu masukkan ikan parang yang dah digoremg tu dan gaul2 dgn bahan2 ynag ditumis tu..sampai le ikan tu agak2 layu. lepas tu masukkan santan pekat...jangan santan cair...tak payah letak santan banyak2...agak2 aje....lepas tu perisakan dgn garan dll. biarkan mendidih dan hidangkan. Fuhhhhhhhhh lazat dan sedapnya tak terkira..

Dan menu ini menjadi kegemaran semluruh adik beradik mama rasanya.Dan sekarang ni Hubby pun dah menggemari masakan ni. Mula2 dia tak suka ikan aprang sebab banyak tulang. tapi disebabkan rasa lemak ikan parang yg sungguh sedap tu...lama2 dia pun TERsuka lauk ni dah...dan setiap minggu memang Mama tak ketinggalan untuk beli ikan parang. Iki pun dah suka...tinggal Ika aje tak nak mencuba..


inilah rupa masak lemak ikan parang + nenas versi MMiraki. memang sedapppp ( pada tekak mama ler....). sorry lah...dalam gambo tu ikan dia tersorok di balik nenas....hehehhe...

Sebenarnya kan cerita pasal makanan..mama dan adik beradik ni banyak mewarisi kesukaan Mak & Abah ler..contohnya macam makan ikan ni..hanya beberapa jenis ikan aje yg mama makan. Ikan darat semua tu memang sorry lah nak makan ( tapi sekarang mama dah pandai makan ikan talapia.). Ikan2 pun ada beberapa jenis je yang kami akan makan..antaranya ni lah ikan parang, tenggiri, merah , kembung, sardin, ikan mata dan beberapa jenis lagi. Ikan tongkol ke cencaru ke memang emak tak makan pun...sekarang je ikan cencaru mama cam dah cuba2 gak merasa...tapi ikan tongkol tu...Tak leh gi lagi lah......tak taulah esok2 kot boleh suka. Ikan sardin dalam tin pun kami tak makan..apatah lagi tuna ke mackarel ker...tapi sekarang ni anak2 mama suka pulak makan. 

Cam pelikkan..trend makanan Mama ni. Nak buat camana....dah tekak tak boleh nak terima makanan yg kita tak biasa. cam Spagethi tu kan..mama tak leh telan..tapi setiap minggu Mama akan masak spagethi..sebab hubby dan anak2 sangat menggemarinya. Kalau pun mama tak makan tak bererti mama tak masak. Memang menu kat rumah ni selalu keutamaan adalah untuk menu2 yg menjadi kesukaan hubby dan anak2 ler..untuk mama ni..sesekali mama akan buat ler makanan warisan bonda mana yang mama gemari ni...

kalay sayur goreng camni KOMPOM arwah Emak memang tak akan makan. ni nama dia sayur orang malas....hahahhahaha....dan nak cepat

Ohhhhh kalau nak tulis makanan warisan ni....tak tertulis rasanya..nantilah lain kali mama tulis lagi yea...kiranya mama ni kurang sikit mewarisi masakan2 dari arwah emak..tapi kalau kakak2 mama tu rasanya lagi terror tu.....

5 comments:

  1. skrg turun pd cucu menantu gak. ayu suka je mak buat ni.. dr taknak makan, tgk je hidangan ni, laju je amik pinggan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye btul tu ayu....lauk turun temurun ni,....

      Delete
  2. aduishhh ape mama masak sumeee nmpak sedapppp

    nnti free check sini for survey yek thks!!

    http://lalalandsale.blogspot.com/2012/01/answer-get-lucky.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. nab, mak de masak hati ayam disanteni pekat tapi anak2 dia tak nak mewarisikan

      Delete
    2. TQ Ely...rajin jengah blog mama...

      Delete